יום שבת, 9 ביוני 2012

"היחידה": סיירת מטכ"ל


"היחידה": סיירת מטכ"ל

מה אפשר להגיד על המטכ"ליסטים השושואיסטים, שנחשבים לגיבורים נחשקים למרות שאף אחד לא באמת יודע מה הם עושים? הכירו את "היחידה", המובחרת בסיירות, סיירת מטכ"ל

סיירת מטכ"ל, הידועה גם בשם "היחידה", היא יחידת קומנדו צה"לית השייכת לאגף המודיעין. ייעוד הסיירת הוא איסוף מודיעין מעבר לקווי האויב (ולפי פרסומים זרים בעיקר הטמנת מכשירים לאיסוף מודיעין אותות), שחרור בני-ערובה במתארים מורכבים, לוחמה בטרור ועוד. היחידה מאומנת בכל סוגי הלוחמה היבשתית ונדרשת גם לפעולות מיוחדות אחרות.


סמל היחידה: לחיילי סיירת מטכ"ל יש סיכת לוחם הייחודית להם, אך הם לא נעים עם הסיכה הן בשל מסורת שהשתרשה בנושא, והן בשל הוראות ביטחון מידע. חיילי סיירת מטכ"ל הם בין היחידים מבין חיילי צה"ל שהולכים ללא תג יחידה בעודם על מדי א'.
שיעור היסטוריה: הסיירת הוקמה ב-1957, ביוזמת מפקדה הראשון אברהם ארנן. היא הורכבה אז ממסתערבים יוצאי הפלמ"ח, מותיקי חיל המודיעין, מיוצאי יחידה 101 וחטיבת הצנחנים וכן מצעירים בני קיבוצים. עצם קיומה לא אושר רשמית עד סוף שנות ה-80, ומרבית יכולותיה ופעולותיה נחשבות סודיות ביותר עד היום.

הצמיחה לא מעט מהמפקדים ומהמנהיגים בישראל. נתניהו בימיו ביחידה


רוב פעילות הסיירת בזמן שלום הוא איסוף מודיעין ותגובות לפעולות טרור נקודתיות. במלחמת יום הכיפורים נלחמה בעיקר בסיני ובחרמון; במלחמת לבנון התעקש מפקדה דאז שי אביטל שהסיירת תהיה יחידת חי"ר לכל דבר; במלחמת לבנון השנייה ערכה הסיירת פשיטות בעומק לבנון, שבמהלך אחת מהן נהרג סא"ל עמנואל מורנו, ששימש כקצין בכיר ביחידה. על פעילותו ביחידה, כולל הפעולה בה מצא את מותו, הוטל ערפול כבד, והוא החייל היחיד בצה"ל שתמונתו נאסרה לפרסום גם לאחר מותו.
מבנה היחידה: בראשית דרכה הוקמה הסיירת כתת-יחידה ביחידה 154 של אמ"ן, שעסקה בהפעלת סוכנים בארצות אויב. ב-1958 הפכה ליחידת מודיעין עצמאית הפועלת ישירות תחת ראש אמ"ן – וכך נותרה עד היום. מפקד הסיירת הוא קצין בדרגת סא"ל.


תנאי קבלה: בשנותיה הראשונות, פעלה הסיירת בשיטת "חבר מביא חבר". בוגרי היחידה הביאו חברים ואחים של חברים (או של עצמם), והקבלה הייתה, על פי הידוע, חסרת נהלים קבועים להכשרה ולגיוס. עם השנים נקבעו נהלים מהקשיחים בצה"ל:
הדרישה המוקדמת לקבלה להליך המיון הוא פרופיל רפואי 82-97, ללא סעיפים פוסלים (כך למשל תתקבל אסטמת ילדות שעברה בגילאים מוקדמים, אך לא אסטמה פעילה, וכן יתקבלו מספרי משקפיים קטנים מאוד), כמו גם ציון קב"א גבוה יחסית. לאחר מכן יצטרך המלש"ב להשתתף ביום סיירות; לעבור גיבוש סיירת מטכ"ל בן חמישה ימים, הכולל אתגרים פיזיים ומנטליים רבים; לעבור בדיקות רפואיות מקיפות ויסודיות וכן ראיון פסיכולוגי, ולעבור תחקיר ביטחוני. על המתגייסים ליחידה להתחייב לשנת קבע מעבר לשלוש שנות החובה.

סדרת האימונים נמשכת 20 חודשים (אילוסטרציה)
צילום׃  getty images

הכשרה: כמו הקבלה לסיירת, גם מסלול האימונים שלה הוא מהקשים בצה"ל. מועמדים שנמצאו מתאימים לאחר הליך הקבלה, מגויסים לסיירת ומתחילים בסדרת אימונים הנמשכת כ-20 חודשים (שנה ושמונה חודשים) וכוללת טירונות חי"ר בצנחנים, טירונות יחידה, קורס צניחה וכן מסלול הכשרה ייעודי לסיירת, עם דגש על ניווטים, לוט"ר (לוחמה בטרור), מודיעין וסיור. רק בסוף הליך זה זוכים המסיימים להתקבל כלוחמי סיירת לכל דבר.
בסדיר: מסווג.
יציאות: מסווג.
תפקידים במסגרת היחידה: מסווג.
נשק ואמל"ח: מסווג.
מדים: חיילי סיירת מטכ"ל לובשים את מדי החילות הירוקים, נעים עם נעליים אדומות ועם כומתה אדומה, כמו גם עם כנפי צניחה. הם נעים ללא סיכת או תג יחידה.
שילוב בנות: לוחמות סיירת מטכ"ל עוד אין. ישנן חיילות המשרתות בתפקידים פקידותיים, שלישותיים ומנהלתיים.


כולם יודעים ש: גם אם כולם מדברים על הסיירת בעיניים נוצצות ומלש"בים רק חולמים על שירות בשורותיה, האמת היא שאין לציבור הרחב יותר מדי ידע על היחידה הנחשקת. אנחנו יודעים שהם מאוד טובים במה שהם עושים, לא שאנחנו יודעים מה הם עושים בדיוק. לא משנה כמה מפורסמת "היחידה", דורות על גבי דורות של שושואיסטים, בצירוף גזירות צנזוריאליות, מסתירים מכולנו את המידע הנחשק כל-כך על הפעולות, המור"קים, המבצעים, האימונים והשגרה, אם בכלל יש שגרה ביחידה כמו סיירת מטכ"ל.


סיירת מטכ"ל היא אחת מיחידות עילית של צה"ל, נחשבת לאחת היחידות הטובות בצה"ל ואחת מהיחידות המיוחדות המובילות בצבאות העולם. סיסמת היחידה- "המעז מנצח", הסיסמה של יחידת העילית ה- SAS של צבא בריטניה.




היחידה שייכת לאגף המודיעין בצה"ל (אמ"ן), ועוסקת במשימות הנגזרות מחיל המודיעין, ולעיתים- גם ישירות ממטה המבצעים של צה"ל. היחידה מסווגת ופועלת תחת חשאיות גמורה, עצם קיומה של היחידה לא אושר בגלוי עד לתחילת שנות ה- 90.
היחידה פועלת בשלל תחומים. היא נחשבת ליחידה מבצעית העוסקת בשחרור בני-ערובה במתארים מורכבים (במקביל ליחידת הימ"מ), עוסקת בלוחמה בטרור, באיסוף מודיעין איכותי ופועלת במבצעים מיוחדים ונועזים.

בוגרי סיירת מטכ"ל נמצאים בעמדות מפתח במערכת הביטחון בפרט ובמדינת ישראל בכלל. על כך אמר מנחם דיגלי, בעבר ממפקדי הסיירת: "מדובר בקבוצה קטנה, הכי איכותית בחברה הישראלית שמוינה בקפדנות. זה רק טבעי שהם יתקדמו ויגיעו לאן שיגיעו". בין היתר ניתן למנות שני ראשי ממשלה (אהוד ברק ובנימין נתניהו), שרים ורמטכ"ל, ראשי מוסד ובכירים רבים אחרים, בין היתר- שאול מופז, משה (בוגי) יעלון, עמירם לוין, נחמיה תמרי ז"ל, דני יתום, עוזי דיין, שי אביטל ועוד.

הקמת היחידה
סיירת מטכ"ל הוקמה בשנת 1957 על ידי מפקדה הראשון- אברהם ארנן ומאיר הר-ציון. היחידה הוקמה בתת-יחידה בתוך יחידה 154 של אגף המודיעין (אמ"ן), יחידה שעסקה בהפעלת סוכנים בארצות אויב.
כוח האדם שהובא להקמת היחידה כלל בוגרי יחידות המסתערבים של הפלמ"ח, חיילים בעלי וותק וניסיון בתחומי מודיעין, וכן חיילים מובחרים מחטיבת הצנחנים.
שנה לאחר מכן, ב- 1958, קיבלה היחידה עצמאות ואף מספר (יחידה 269), והפכה ליחידת מודיעין תחת ראש אמ"ן (אגף מודיעין בצה"ל). לאחר עוד 5 שנים, ב- 1963, החלה היחידה לצאת למבצעים הראשונים המשמעותיים שלה.
היחידה פעלה בשנותיה הראשונות בשיטה הישראלית הטובה והבדוקה 'חבר מביא חבר'. בוגרי היחידה הביאו חברים ואחים של חברים מהקיבוץ או מהמושב, והאווירה הכללית הייתה לא פורמאלית, וללא נהלים ברורים להכשרה ולגיוס.



פעילות היחידה
ייעודיה הספציפי של היחידה נשארים בגדר סוד. ניתן לספר כי לוחמי היחידה פועלים בשגרה ובחירום במבצעים מיוחדים שעוסקים רובם באיסוף מודיעין איכותי. הפעילות המבצעית של היחידה כוללת פעילות מתוחכמת, חסויה, שמשלבת העזה, דמיון ויכולת מבצעית גבוהה מאוד.
רוב פעילות היחידה מסווגת ולא נחשפה ברבים, וככל הנראה רובה תישאר חסויה עוד שנים רבות. בין פעילויות היחידה שכן נחשפו, ניתן לציין את-

מטוס סבנה (1972)- השתלטות מוצלחת על מטוס נוסעים שנחטף בידי מחבלים.
מבצע אביב נעורים (1973)- מבצע לחיסול בכירי ארגון אש"ף בעיר ביירות שבלבנון. מבצע בו פרצו לוחמי הסיירת, לבושים כנשים, לעומק ביירות וחיסלו את ראשי ארגוני המחבלים.
בית הספר במעלות (1974)- אחת מהפעולות הכושלות של היחידה, שכלל ניסיון שחרור כושל של בני נוער שנחטפו במעלות בידי מחבלים. סה"כ נרצחו בפעולה 3 תושבי המקום, 22 תלמידים, 3 מבוגרים שהתארחו במקום וחייל צה"ל.
מלון סבוי (1976)- פעולת חילוץ של בני ערובה שנחטפו בידי מחבלים במלון בקרבת חוף ימה של תל-אביב.
שחרור קו 300 (1984)- פעולת שחרור מוצלחת של היחידה כנגד אוטובוס שנחטף בידי ארגון טרור.
חיסול אבו-ג'יהאד (1988)- על פי דיווחים בכלי התקשורת הבינ"ל, היחידה חיסלה את הבכיר בארגון הפתח בביתו שבטוניס.
חטיפת השיח עובייד (1989)- חטיפתו של בכיר בארגון החיזבאללה.
חטיפת מוסטפא דיראני (1989)- חטיפתו של בכיר בארגון החיזבאללה.
מבצע אנטבה (1976)- ידוע גם כמבצע יונתן. אחד המבצעים המוצלחים בתולדות צה"ל, שחרור חטופי מטוס Air France בנמל התעופה באנטבה, שנחטף בידי מחבלים. בפעולה זו נהרג מפקד היחידה, סא"ל יוני נתניהו ז"ל.
ניסיון החילוץ של נחשון וקסמן ז"ל (1994)- ניסיון חילוץ כושל של חייל צה"ל שנחטף בידי החמאס בירושלים. החייל נהרג תוך כדי הניסיון לחלצו, וכן נהרג סרן ניר פורז ז"ל, לוחם היחידה.
פשיטה על מבני מחבלים (2006)- היחידה פשטה על מספר מבני מחבלים באזור בעל-בק במסגרת מלחמת לבנון השנייה.


אסונות ביחידה
ביחידה מתקיימים כל העת אימונים ופעילות מבצעית ברמת סיכון גבוהה מאוד. במהלך השנים פקדו את היחידה מספר אסונות, בין הזכורים-
התייבשות למוות של שני לוחמי היחידה (מאי 1992)- צוות ערך ניווטים בהרי אילת. שני חיילי היחידה, ערן עופר ז"ל וירון בר-דור ז"ל קיבלו מכת חום חזקה והתייבשו למוות. מפקד הסיירת דאז, עמוס בן אברהם ויחד עימו 2 קצינים נוספים מהיחידה הועמדו לדין, וסיימו את תפקידם בסיירת.
אסון צאלים ב' (נובמבר 1992)- חמישה מחיילי היחידה נהרגו בשטחי האימונים של צאלים בעקבות פגיעת טיל. במהלך תרגיל בו צפו בכירי צה"ל, נורה בטעות טיל לכיוון קבוצת חיילים. כתוצאה מכך נהרגו חמישה מלוחמי הסיירת וחמישה חיילים אחרים נפצעו.
הגעה ליחידה
מלש"בים שנמצאו מתאימים לקבלה ליחידות העילית של צה"ל, יקבלו זימון ליום סיירות, גיבוש ממיין.
העוברים את הגיבוש ומאותרים כמועמדים פוטנציאליים לסיירת מטכ"ל, יופנו לראיון עם פסיכולוג, שיבדוק את ההתאמה שלהם ליחידה. אלו שיעברו את ראיון הפסיכולוג, יוזמנו לגיבוש מטכ"ל.
מדובר בגיבוש קשה בן כשבוע, הבוחן מעמסה פיזית ונפשית על המלש"בים. עוברי הגיבוש יעברו בדיקות רפואיות מדוקדקות ותחקיר       בטחוני, ולאחריהן- יתקבלו למסלול ההכשרה של היחידה.

לפניכם תמצות פרק מתוך הספר 'סוגר מעגל', מאת כפיר אדם, קצין ביחידה:
היחידה עורכת ימי מבדקים מפרכים למבקשים להתקבל אליה, שמתחיל ביום סיירות, אליו ניגשים מידי שנה אלפי בני נוער מלאי מוטיבציה. רק בודדים מביניהם יעמדו כעבור שנתיים בטקס סיום המסלול.

רבים יגלו באותו יום סיירות את הפער העצום בין החלומות והיכולת שלהם לבין התובענות והקושי של היחידה, רבים יפרשו במהלך יום השדה ואחרים ינשרו בהמשך מהתהליך. רק מאות יגיעו לגיבוש ועשרות בלבד יתקבלו ליחידה. גם במהלך המסלול ינשרו ויודחו חיילים נוספים.

מה אם כן מייחד את אותם אלו שמצליחים להתקבל ולהפוך ללוחמים ביחידה?
ביחידה יודעים מה נדרש מהלוחמים- ומכאן גוזרים לאחור את הדרישות מהמתגייסים. היחידה דורשת אמינות ללא פשרות, יציבות אישיותית, נחישות ויכולת עמידה בלחצים קשים. חשובים גם היכולת לעבוד בצוות והחוסן הגופני והנפשי. חלק מהתכונות הנדרשות מולדות, חלקן נרכשות וחלקן מוקנות באמצעות חינוך.
כשעורכים את אותו יום שדה ובהליך קצר מביאים את הנבדקים לידי מותשות גופנית מוחלטת, צפים באופן ברור ביותר האנשים המתאימים. מכלול התכונות הנדרשות להתאמה ליחידה הוא ייחודי ואין בו כדי להעיד דבר על יכולותיו של הנבדק להצליח ביחידות אחרות או בצבא בכלל.
 
מסלול היחידה
מסלול הכשרת לוחמי היחידה נמשך זמן רב- שנה ו- 8 חודשים, ונחשב לאחד מן הקשים והמקצועיים בצה"ל.
המסלול כולל טירונות חי"ר רגילה (הכשרת 07) יחד עם חטיבת הצנחנים, ולאחר מכן מסלול הכשרה מקצועי מאוד העוסק בין היתר בלוחמה בטרור, סיור, ניווט, הפעלת כלי נשק, הפעלת אמל"ח ייעודי ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות, ועוד.

בשל הסיווג הגבוה של היחידה, לא ניתן לפרט את מסלול ההכשרה המורכב שלה. עם סיום המסלול, הופכים החיילים ללוחמים מן המניין, משתתפים בפעילות מבצעית ובסדרות אימון. עם סיום שירותם הצבאי, משרתים החיילים בפלגות המילואים של היחידה.




בשנים האחרונות החלו בני נוער רבים להתאמן בקורסי הכנה לצבא. ביחידה רואים את הפעילות הזאת באופן חיובי ביותר. היא בהחלט מוסיפה רבות לדור האינטרנט המעביר את עיתותיו מול המחשב ולא בעבודה ובפעילות גופנית. ההכנה מוסיפה להכנתם של בני הנוער בהיבטים הפיסיים והמנטאליים.

בנוסף, חשוב לציין שלא מדובר במדע מדויק. למרות שיכולת הניבוי מי יצליח לסיים מסלול, הולכת ומשתפרת עם השנים, יש פתיחות וקשב גם למקרים מיוחדים. היו מקרים רבים בהם בני נוער שנכשלו ביום הסיירות, חזרו וניסו להתקבל ליחידה כעבור שנת שרות, הצליחו לסיים את המסלול והפכו לטובים שבלוחמים.

פרופיל רפואי
על מנת להתקבל ליחידה נדרש פרופיל רפואי 97 (ישנם בודדים בעלי פרופיל 82, עם סעיפים שאינם פוסלים). מבחינת משקפיים- קבלה עד מס' משקפיים קטן ללא צילינדר. לא ניתן להתקבל ליחידה עם אסטמה (פרט לאסטמת ילדות- שעברה בגילאים מוקדמים).

נתונים אישיים
הקבלה ליחידה מצריכה נתונים גבוהים, קב"א גבוה של 54 ומעלה.
מבחינת השכלה- אין קשר בין לימודים- לקבלה לסיירת. היחידה לא מחפשת אנשים עם ממוצע ציונים של 100, אלא סוג מסוים של אנשים בעלי מוטיבציה, משקיענים- שלא מוותרים. כמובן- יחד עם זאת- שבגרות מלאה, היא יתרון.

ספרות מומלצת על סיירת מטכ"ל
ישנה ספרות ענפה על סיירת מטכ"ל, ולמתעניינים- ניתן לקרוא את הספרים על היחידה- על מבצעים שניתן היה לפרסם, ועל הפעלתה במלחמות ישראל השונות.
• סיירת מטכ"ל / משה זונדר: סקירה עיתונאית של פעילותה של סיירת מטכ"ל מאז ימי הקמתה על ידי אברהם ארנן ועד שנות התשעים. מומלץ לקרוא את הספר לפני ספרים אחרים, כיוון שהוא נותן סקירה יבשה של האירועים שקרו. בספרים שניתן לקרוא לאחר מכן- ניתן לראות איך הדברים היו מזוויות ראייה אישיות.
• צוות איתמר / אבנר שור: ספר מעולה לכל אדם, בלי קשר אם הוא מורעל על הצבא או לא. ספר אינטליגנטי שמספר את סיפורם של חברי צוות איתמר (ביניהם אבי דיכטר) בסיירת מטכ"ל- מהיום שהם נפגשו בבקו"ם בשנות ה-60 ועד סיום המילואים שלהם. הספר גדוש קטעים מצחיקים ו חכמים. לא ספר 'רעל' רגיל, הכתוב בצורה מחוכמת. הספר מספר גם כמה ממלחמות ישראל ועל אירועים צבאיים אחרים וזה ממש מעניין לשמוע עליהם מנקודת מבט של חייל בסיירת מטכ"ל באותה תקופה.
• סוגר מעגל / כפיר אדם: ספר המספר על קצין ולוחם קרבי בסיירת מטכ"ל, על הרפתקאות והתמודדויות אותנטיות, המציגות בצורה כנה וישירה את עומק הקונפליקטים והתמודדות של המשרתים בתפקידי פיקוד ביחידות המובחרות שביחידות צה"ל. הספר מביא זווית אישית של המספר השזור בסיפורה של היחידה המפורסמת.
בשנים האחרונות החלו בני נוער רבים להתאמן בקורסי הכנה לצבא. ביחידה רואים את הפעילות הזאת באופן חיובי ביותר. היא בהחלט מוסיפה רבות לדור האינטרנט המעביר את עיתותיו מול המחשב ולא בעבודה ובפעילות גופנית. ההכנה מוסיפה להכנתם של בני הנוער בהיבטים הפיסיים והמנטאליים.

בנוסף, חשוב לציין שלא מדובר במדע מדויק. למרות שיכולת הניבוי מי יצליח לסיים מסלול, הולכת ומשתפרת עם השנים, יש פתיחות וקשב גם למקרים מיוחדים. היו מקרים רבים בהם בני נוער שנכשלו ביום הסיירות, חזרו וניסו להתקבל ליחידה כעבור שנת שרות, הצליחו לסיים את המסלול והפכו לטובים שבלוחמים.
לבוש
כומתה אדומה, נעלים אדומות, ללא סיכת יחידה, סיכת צניחה. תנועה ללא תג יחידה.


חתימה על שירות קבע
בשל משכו הארוך של מסלול ההכשרה, אופי הפעילות של היחידה והאימונים הממושכים הנדרשים לכדי הגעה לפעילות מבצעית, נדרשים חיילי היחידה לחתום על שנת שירות נוספת, שנת שירות בקבע.


פרופיל רפואי
על מנת להתקבל ליחידה נדרש פרופיל רפואי 97 (ישנם בודדים בעלי פרופיל 82, עם סעיפים שאינם פוסלים). מבחינת משקפיים- קבלה עד מס' משקפיים קטן ללא צילינדר. לא ניתן להתקבל ליחידה עם אסטמה (פרט לאסטמת ילדות- שעברה בגילאים מוקדמים).
נתונים אישיים
הקבלה ליחידה מצריכה נתונים גבוהים, קב"א גבוה של 54 ומעלה.
מבחינת השכלה- אין קשר בין לימודים- לקבלה לסיירת. היחידה לא מחפשת אנשים עם ממוצע ציונים של 100, אלא סוג מסוים של אנשים בעלי מוטיבציה, משקיענים- שלא מוותרים. כמובן- יחד עם זאת- שבגרות מלאה, היא יתרון.
לבוש
כומתה אדומה, נעלים אדומות, ללא סיכת יחידה, סיכת צניחה. תנועה ללא תג יחידה.

יום סיירות וגיבושים

יום סיירות וגיבושים (שייטת 13,סיירת מטכל,שלדג,טייס)
יום סיירות הינו יום שדה המיועד לבנים בלבד המיועדים לשירות ביחידה קרבית ומעוניינים להתנדב לשירות בסיירת מובחרת,
יום הסיירות מועבר על ידי יוצא סיירות מובחרות בעיקר על ידי יוצאי שייטת 13 וסיירת מטכל
יום הסיירות נמשך בין יום ליומיים (תלוי מזג אוויר) כאשר רובו נערך בתנאים פיזיים קשים הכוללים זחילות
ריצות ספרינטים ועליות דיונה. על ידי המאמץ הפיזי הרב המדריכים בודקים את האופי של המלשב ואת מידת התאמתו לסיירת\יחידה מובחרת
יום הסיירות הינו יום ממיין שבסופו מקבלים המלשבים הנבחרים גיבושי המשך בהתאם להתאמתם לאחת הסיירות\יחידות מובחרות
היחידות הממיינות ביום הסיירות: שייטת 13 קומדנו הימי של חיל הים,מדובר ביחידה מובחרת האחראית בעיקר על גזרת הים,סיירת מטכ"ל יחידה השייכת לחיל המודיעין ויעודה מסווג,שלדג יחידת קומנדו של חיל האוויר,קורס חובלים אשר מכשיר את דור העתיד של קציני שייטת 7צוללות ושייטת 3ספינות
לא כל אחד מתאים לשירות ביחידה מובחרת\סיירת,השירות הינו שירות קשה משמעותית פיזית ומנטלית
לכן סיירות ויחידות אלו מבצעות בדיקות קפדניות על ידי מיוני גיבוש וימי סיירות הנמשכים בין כמה ימים לשבוע.
ישנם גיבושים רבים ליחידות מובחרות רבות,תוכלו לקרוא אודות הגיבושים באתר
רשימת גיבושים עיקריים בצה"ל : גיבוש סיירת מטכל, גיבוש טייס, גיבוש שייטת 13,גיבוש שייטת 7 (צוללות),גיבוש שייטת 3(סטילים),גיבוש יחטיות(יחידות סיור), גיבוש יהלום (סיירת מובחרת של ההנדסה הקרבית), גיבוש חובלים.
הגיבוש בצהל נחשבים לקשים בעולם הכוללים מאמץ פיזי רב,הגיבוש נמשך
הגיבוש יחידה נמשך בדרך כלל בין כמה ימים לשבוע כאשר המאמץ הפיזי בו מכריע רבים.
יחידת הקומנדו הימי של צה"ל "שייטת 13" נחשבת לאחת היחידות הטובות בעולם. מסלול הלוחם ביחידה נחשב למסלול ארוך מאוד וקשה ונמשך שנה ושמונה חודשים. בשייטת 13 מחפשים קור רוח. מנטליות חזקה, סיבולת והעיקר להיות עצמכם כל אלו מרכיבים בשייטת מרקם אנושי מעולה ושירות מעניין בסיירת


 
eXTReMe Tracker
הכנה לצו ראשון. תפקידים, קורסים, מיונים, תאריכי גיוס, רשימת ציוד, טירונות, חיל השריון, חיל רגלים (חי"ר), חיל תותחנים, חיל הנדסה (הנדסה קרבית), חיל הים, חיל הרפואה, חיל האוויר, חיל החימוש, חיל שלישות, חיל החינוך, חיל המודיעין, מג"ב, גולני, אגוז, שלדג, סיירת מטכ"ל, 669, דובדבן, עוקץ, חובלים, קצין העיר, בית החייל, משכורת צבאית, חר"פ, גימלים, קצונה, הנחות לחיילים, עבודה מועדפת, פיקדון אישי, מענק שחרור, כנס משתחררים ועוד.

סיירות

יום סיירות,גיבוש מטכל,גיבוש שייטת,גיבושים,כושר קרבי,גיבוש חובלים,שייטת 13 ,סיירת מטכל,יום סיירות ינואר,קרבי,צהל,תוכנית אימונים ליום סיירות,תוכנית אימונים,תאריך גיוס,מאמרים על גיבושים,מאמרים

סה"כ צפיות בדף